Igår kl 05.00 ringde väckaren. Jag skulle följa med Fredde på älgjakt. Så vi packade varsin ryggsäck med jaktmat och extra kläder och for iväg med den fantastiska jaktarbilen ;) Denna bil är en mörkbrun gammSaab som hoppar fram! Jag satt mest och skrattade hela vägen till kojan! Mobbar den stackars bilen, oförskämt!
Vi fick börja med att sätta oss på pass vid vägen upp till kojan. Vädret var underbart! Kring 8 plusgrader och ganska klart!
Efter kanske en timme så fångade hundföraren in hunden och skulle gå åt ett annat håll i stället, så då passade vi på att ta mackpaus i kojan. Smaskigt!
Sen när det var dax att släppa hunden igen knatade vi ner längst vägen bort från kojan. Satt där ett tag utan att varken se eller höra någon älg. Enligt uppgift började hunden dra sig mot ett helt annat håll så vi började gå mot bilen för Fredde antog att vi skulle behöva fara iväg till ett helt annat ställe. Men vi hann bara tillbaka så var det nya budet att hunden var påväg mindre än en kilometer från där vi hade suttit och förmodligen spårade en älg. Så det blev promenad i rask takt för att inte missa det! Helt plötsligt tvärstannade Fredde. Då kom älgen fram bara en liten bit framför oss! Vi blev lite småpaff! Fredde fipplade med pangarn och älgen märkte att det var något läskigt på vägen, vände, sprang i skogen längs vägen men stannade till lite och beslutade sig för att ganska lugnt trava över vägen! Pang! Oj så spännande! Hur hade det gått? Blev det en bra träff?? Lurigt då en älg kan fortsätta springa ganska långt sen den har blivit träffad, även om det har tagit perfekt. Den här älgen reagerade inte det minsta på att den var träffad.
Vi stod kvar på vägen och väntade in hunden som var några minuter bakom. Ata dök upp och for iväg precis i spåren där älgen hade försvunnit. Då vi inte hade någon spårlina fick hon fara iväg lös. Det resulterade ju i att vi tappade henne ur sikte ganska fort. När vi hade gått kring 200 meter in ringde jaktkompisen Martin och ville att Fredde skulle vissla så dom kunde hitta oss. Men vem kom då om inte Ata! Hon tittade på oss och såg ut som att hon tänkte "Men hallå, vad gör ni här? Ni missade ju älgen" Hon vände om och vi följde med! Bara en liten bit från där vi hade gått låg älgen! Skottet hade tagit perfekt!
Sedan när Martin och hans tjej Hilda dök upp började arbetet med att ta ur älgen. Det här var första gången jag har varit med som det har skjutits en älg och jag hade väl gruvat lite för just det där med urtagningen. Det verkade ju så äckligt! Men det var ingen fara alls! Vi tjejer fick i uppgift att hålla i benen så älgen skulle ligga bra. En väldigt viktig uppgift! ;) Sormjobbet fick grabbarna sköta och gjorde det med bravur! Sen var det bara vänta på fyrhjulingen och vagnen som skulle köra iväg älgen till kojan. Gick lysande! Det märks att det är ett rutinerat gäng och som är bra på att samarbeta.
Väl vid kojan blev det en liten fikarast innan det var dax för "avklädning" och upphängning av älgen. Det var nog bra så gubbarna fick ladda batterierna lite! Det är ju en hel del jobb med att ta rätt på en älg. Det flöt i alla fall på hur smidigt som helst. Dom har ju förståss hunnit ta rätt på en hel drös älgar tillsammans förut!
258 kg vägde älgen, så det var en fullväxt älg! Faktiskt den tyngsta Fredde hade skjutit. Jag kan inte påstå att det känns helt bekvämt att se på när dom flår och skär bort huvudet och sådär. Men det gick helt klart bättre än väntat. Jag har börjat uppskatta att få äta älgkött så mycket och då hör det här ju till kan jag tycka. Jag är väl inte riktigt någon vegetariantyp, men tycker att det känns väldigt mycket bättre att äta vilt än kor och grisar som bara är "producerade" till att bli mat. Jag är faktiskt till och med lite inne på att ta jägarexamen. Har tänkt lite på det förr eftersom jag är väldigt faschinerad av det här med hundarna. Det är så läckert med en älghund som jobbar! Igår insåg jag ju också att jag inte tyckte att det var speciellt obehagligt heller. Men första steget är en större frys och andra steget är nog faktiskt att skaffa en hund! Fast vem vet, helt plötsligt kanske jag hamnar på en jägarkurs :)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar